Saturday, August 21, 2010

FAKTOR-FAKTOR

Sebenarnya jenayah ragut ini menjadi begitu ekoran setiap masyarakat itu sendiri yang tidak memberi perhatian tentang aspek keselamatan mereka.Oleh itu, aspek keselamatan diri perlu diambil berat oleh masyarakat.

FAKTOR-FAKTOR JENAYAH RAGUT..

1) Pengaruh dadah

Kebanyakan peragut terdiri daripada latar belakang yaang kurang baik, seperti penagih dadah. Ketagihan dadah yang sangat teruk menyebabkan penagih terdesak untuk mendapatkan wang dengan segera untuk memuaskan keinginan mereka bagi mendapatkan dadah.

2) kegawatan ekonomi yang begitu teruk.

Banyak kilang dan syarikat di negara terpaksa membuang pekerjanya kerana penurunan permintaan terhadap produk mereka dengan drastik. Ketidakupayaan pekerja yang dibuang kerja ini untuk mencari kerja lain dalam masa terdekat telah menjurus ke arah jenayah terutama apabila memikirkan makan minum anak isteri pula.
3) Kegagalan pihak berkuasa mengambil langkah pencegahan yang efektif. 

Kekurangan kamera litar tertutup di kawasan-kawasan berisiko tinggi menyebabkan masalah ini terus menjadi-jadi. Jika kerajaan memasang lebih banyak kamera seperti ini sudah pasti penjenayah berfikir dua kali sebelum bertindak. Oleh itu, kekurangan kamera litar tertutup telah menyebabkan masalah ini berterusan terutama di kawasan sunyi dan ketika waktu malam.


Disediakan oleh:
206933 (SITI  SHAFIYAH  BINTI  OMAR)

No comments:

Post a Comment