Saturday, August 21, 2010

IMPLIKASI RAGUT

Kecacatan dari segi fizikal dan maut.

Peragut menggunakan pelbagai cara untuk meragut misalnya mereka sanggup menggunakan senjata tajam seperti pisau, parang, dan lain-lain. Sesetengah mangsa pula, mengalami nasib yang lebih malang iaitu kehilangan nyawa akibat kes ragut. Hal demikian  kerana mangsa enggan menurut kehendak peragut dan mengambil sikap melawan semula.




Impak kepada keselamatan masyarakat .

Sebelum peningkatan kes ini, masyarakat bebas untuk pergi ke destinasi pilihan. Namun begitu, peningkatan kes ragut menjadikan keadaan berlaku sebaliknya. Mereka berasa tidak selamat untuk keluar bersendirian tanpa ditemani oleh rakan dan keluarga terutamanya golongan wanita. Hal ini berlaku demikian kerana golongan wanita sering menjadi sasaran bagi peragut.

Negara turut mendapat impak.

Hal ini kerana kes ragut yang meningkat menggambarkan tahap keselamatan negara. Negara ini yang sering menjadi destinasi pelancong luar negara seperti dari Australia, China, dan Jepun akan berasa bimbang dengan jenayah yang berlaku. Jenayah yang meningkat menyebabkan kehadiran pelancong semakin berkurangan dan sektor pelancongan akan terjejas.

Disediakan oleh:
206989 ( NOR  SYAZWANI  BINTI  HAMSAN)

1 comment:

  1. dh xde krja lain lagi ke..asyik nak meragut je kerje...

    ReplyDelete